Przyciemnianie szyby bocznej DIY
Cześć, nazywam się Maciek i na co dzień zajmuję się przyciemnianiem szyb w Jarosławiu.
Dziś postaram się przybliżyć Wam w jaki sposób samodzielnie przyciemnić szybę boczną w aucie foliami w sposób bezinwazyjny. Zapraszam do lektury :)
O czym należy pamiętać przed przyciemnianiem ?
Folię przyciemniającą można zakupić w trzech szerokościach rolki. Licząc od najmniejszej 50cm – która idealnie pasuje na boczne szyby w większości samochodów które przyciemniam; 75cm – która jest bardzo uniwersalna ponieważ można nią przyciemnić zarówno boczne szybki jak i sporą część tylnych; oraz wariant najbardziej ekonomiczny jeśli przyciemniamy profesjonalnie czyli 152,4cm.
Zapamiętaj proszę, że folia przyciemniająca, która jest nienaklejona na szybę jest bardzo podatna na uszkodzenia i należy obchodzić się z nią bardzo ostrożnie.
Każda folia przyciemniająca ma dwie warstwy: Folie właściwą z klejem i folię bezbarwną – Ochronną tzw. „Liner” chroniący warstwę kleju.
Oraz ostatnia bardzo istotna informacja dla Ciebie – folie termokurczliwe posiadają te właściwości tylko i wyłącznie w jednym kierunku, gdy zaczniesz rozwijać rolkę przy szybie ustaw ją pionowo i rozwiń folię po długości szyby – wtedy poprawnie będziesz mieć ustawiony kierunek w którym kurczy się folia (w górę i w dół).
Narzędzia z których korzystam
Rakle: BlueMax z rączką, Conqueror, Ez Reach Ultra Platinum, Smart Card; Ściągaczka do wody; Mini skrobak z żyletką; Opalarka; Opryskiwacz; Papier bezpyłowy; Miarka; Tint Slime; Pady czyszczące; 3M Glass Cleaner; Marker; Nóż z ostrzami Olfa AB-10S
Przejdźmy do pracy 😊
Przyciemnienie szyby bocznej
Pracę zawsze dzielę na kilka etapów, pokrótce opiszę każdy z nich
Pierwszym krokiem jest przygotowanie szyby przed przyciemnianiem. W tym celu ja używam pianki Glass Cleaner lub gdy nie mam jej pod ręką przygotowany wcześniej płyn Tint Slime. Mokrą szybę czyszczę dokładnie padem, a następnie usuwam wszystko ściągaczką. Na koniec na czystą już szybę nanoszę płyn do przyciemniania – umożliwi to nam swobodne nałożenie folii na szybę w późniejszym etapie pracy.
Miarka w dłoń! Zaczynamy przygotowanie naszej formatki – w tym celu mierzę szybę w najdłuższym punkcie (poziomo) z naddatkiem około 5cm i w pionie, zachowując również zapas, aby nie było to na „styk”. Ostrym ostrzem ucinam odpowiedni kawałek folii (pamiętając o kierunku obkurczania) i przenoszę ją na szybę – tak aby Liner był od zewnątrz.
Przygotowanie formatki krok po kroku
- Nożykiem z ostrzem AB-10S (które przy odpowiednim użyciu nie zostawia rys na szybie) ucinam dolną krawędź szyby kierując ostrze ku dolnej uszczelki szyby (pamiętaj jednak proszę że każdym ostrzem stosując duży nacisk szybę możemy zrysować – dedykowane do tych czynności ostrza zmniejszają jedynie to ryzyko).
- Następnie łapię dolną część folii i ustawiam ją około 0,5cm poniżej linii, wobec której przed chwilę odcinałem nadmiar
- Używając rakli Smart Card rakluję folię aby ułożyła się równomiernie na powierzchni szyby.
- Markerem odrysowuję w pionie linie trzymając się przy szybie krawędzi uszczelek.
- Kolejnym etapem jest obniżenie szyby tak aby móc swobodnie uciąć górną część folii.
- Dla zachowania precyzji zawsze łamię ostrze przed jakimkolwiek cięciem.
- Wycinam górną część formatki opierając nożyk o krawędź szyby aby ostrze mogło idealnie wyciąć linie po górnym rancie szyby.
- Następnym krokiem jest wycięcie linii pionowych, które zostały narysowane markerem – można to zrobić na specjalnie przygotowanej szybie lub ostrożnie na wyczyszczonej szybie tylnej samochodu.
Profilowanie folii na szybie
Przed obkurczaniem folii, ponownie czyszczę szybę i dodatkowo zwilżam płynem. Nakładam folię na szybę w taki sposób, aby dolna krawędź formatki była około 1cm nad uszczelką (górna część w tym czasie wystawać będzie poza obrys szyby). Zwróć uwagę czy na pewno od Twojej strony czyli od zewnątrz znajduje się Liner ! – jeśli jednak popełniłeś błąd i od Twojej strony masz folię właściwą to możesz tą formatkę użyć na drugą szybę 😉.
Na szybie z nałożoną formatką robię kształt litery „U” do góry nogami, poruszając raklą przy rancie szyby – ja używam do tego rakli Smart Card. Na dolnej krawędzi powstaną naddatki folii, które są różnie nazywane (Sople, Marchewy, itp.).
Przed podgrzewaniem folii i obkurczaniem jej zapamiętaj kilka wskazówek:
- Powstałe sople musisz ułożyć jak najbardziej pod kątem prostym ku dolnej krawędzi szyby.
- Im bardziej porozdzielasz sople na węższe tym łatwiej będzie Ci je obkurczyć (Kilka wąskich i długich sopli jest łatwiejszych do wyprofilowania niż jeden gruby i krótki).
Profilowanie folii, czyli obkurczanie
Do obkurczania należy użyć opalarki – suszarka daje zdecydowania zbyt małą temperaturę. Opalarkę włączam na maksymalną moc i potrzebną mi temperaturę reguluję odległością od szyby.
Gdy zaczynam kierować gorące powietrze na folię zaczynają pojawiać się tzw. Żmijki – to znak, że folia kurczy się. Powstałe skurczenia wyciskam raklą w dół. Czynność tą powtarzam, aż do pozbycia się wszystkich nadmiarów folii. Gdy folia będzie gotowa przenoszę ją na pomocniczą szybę – jeśli takiej nie posiadasz użyj tylnej szyby auta – tylko koniecznie musi być ona wolna od zabrudzeń!
Oczyszczenie szyby od wewnątrz
Ja używam do tego ponownie pianki Glass Cleaner i pada czyszczącego. Zamiast pad’u możesz również użyć skrobaka z żyletką (używając żyletki rób to ostrożnie aby nie porysować przypadkiem szyby). Po oczyszczeniu szyby ponownie używam ściągaczki, a przy uszczelkach korzystam z rakli Conqueror. Te czynności warto wykonać parokrotnie i w kolejnym myciu szyby można użyć już płynu Tint Slime.
Ja zawsze myję szybę w jednym kierunku – od lewej do prawej. Na koniec uchylam szybę i zraszam ją płynem Tint Slime.
Ułożenie formatki i wyciskanie wody
Folie na szybie pomocniczej (lub tylnej auta) rozwarstwiam liner od folii na długość około 50-70% długości – zwilżam płynem folię od której odkleiłem przed momentem liner.
Przenoszę ostrożnie rozwarstwioną formatkę do szyby samochodu, zaczynam przykładać ją od górnej krawędzi, którą mam już przygotowaną. Gdy formatka przylega w 50% swojej części do szyby zaczynam pozycjonować ją tak aby górna część folii była zbieżna z górną krawędzią szyby. Gdy formatka jest ułożona zaczynam wyciskać wodę spod powierzchni folii.
Nigdy nie rakluj suchej folii ! Aby mieć zawsze dobry poślizg rakli na folii ponownie używam płynu Tint Slime na jej powierzchni. Do wyciskania wody używam rakli BlueMax, zaczynając od środka w górnej części rakluję w stronę lewą i następnie od środka w stronę prawą. Kontroluje w tym samym czasie aby folia nie zmieniła swojego położenia. Krok po kroku wyciskam całą wodę spod powierzchni folii. Do pozbycia się wody przy uszczelkach używam rakli Ez Reach (można użyć każdego innego „trójkąta”) – można to zrobić tylko w części gdzie zdjęty został liner.
Gdy pierwsza część szyby jest gotowa zamykam szybę. Wiszącą część folii podnoszę i zraszam odkrytą część szyby. Ściągam pozostałą część liner’a. Delikatnie podwijam folię w jednym z rogów, tak aby pozostawiony wcześniej nadmiar mógł swobodnie schować się pod dolną uszczelką szyby. Powtarzam to samo na środku oraz po drugiej stronie szyby. Gdy folia jest już wsunięta pod dolną uszczelkę ponownie wyciskam wodę spod folii używając do tego BlueMax’a. Następnie kolejny raz używam Ez Reach owinięty papierem bezpyłowym i wyciskam wodę spod uszczelek.
I Gotowe ! Na koniec zazwyczaj myję przyciemnioną szybę pianką Glass Cleaner i wycieram papierem.
Powodzenia w Aplikacji!
Maciej Grzesik
Certyfikowany Aplikator 3M Endorsed Vehicle Grafic Installer